Tudom, tudom..elmaradtam egy kicsit az irogatással..most pótolom a mulasztásaimat.
(picit csalok is a dátumozással, csak azért, hogy kronológiailag meglegyen a sorrend:))
Hétfőn öko órán napkollektorokat mentünk nézni ill. arról hallagttunk előadást, hogyan is hasznosítják ezeket.
képek itt: http://picasaweb.google.com/marti.horvath87/RINGKOBING_NAPKOLLEKTOROK#
Kedden elmentek a többiek Barcelonába, mi pedig itt maradtunk Dániában rengeteg programmal.
Aznap iskolalátogatást tettünk a szomszédos volkskølekban, megnéztük, mi az ami itt másképp működik.
Délelőtt a kicsiknél voltunk. Annyira aranyosak voltak, hogy tervezzük visszajövünk ide és csinálunk nekik valami délutáni programot, itt laza az oktatás, biztos beleférne valahogy. Úgy hiányzott már ez a gyerekzsivaly!!!!
A gyümöcsszünet után angolórára ültünk be és megnéztük, hogy zajlik a tanítás. Éppen egy világjáró utazásba csöppentük és USA volt a megállónk.
Az igazgató bácsi körbevezetett minket és mesélt az okatatásról, meg is osztom ezeket Veletek, kedves olvasók,és még néhány kedves élményt.
Megérkezésünk után (természetesen nekünk is 8ra kellett menni, hogy a nap kezdetétől ott lehessünk) kezdődött a morningassambly. Ez minden nap van, énekelnek, imádkoznak egyet (!!!) aztán meghallgatnak egy történetet, amit mindig más mesél (különösen jó a fantázia fejlesztésére -make a personal film-, és arra, hogy "make your own")
A nap így épül fel: 45 perc morningassambly
30 perc training time
60 perc rendes óra
30 perc vmilyen más óra
60 perc rendes óra
a hosszú szünet 40 perces, azért, hogy tudjanak nyugodtan enni, emészteni, az udvaron játszani és utána frissen, üdén tanulni.
9.40től gyümölcs szünet van
Az egész nép iskola ötlet Grundtvigtól jött, aki kitalálta ezt az iskola formát és megvalósította az elsőket...
Az oktatáshoz való egyik legfontosabb dán hozzájárulás a „folkehøjskole” (népfőiskola) intézménye, amelyet N. F. S. Grundtvig vezetett be a 19. században. Az első dán népfőiskola 1844-ben jött létre Rødding-ben. Előzetesen mezőgazdasági tanulmányokat lehetett ezekben az iskolákban folytatni, ma már azonban sokkal színesebb az iskolák tanulmányi kínálata. Fő célja az emberek az örömteli tanulása – nincs osztályzat, felelet, de bizonyítvány sem! Ez az oktatási forma a közösségi tanulásra, a felfedezésre és a gondolkodásra helyezi a hangsúlyt. Amit a dán népfőiskola nyújt: a dánokkal és a dán kultúrával való találkozás élményét, a dán nyelvvel való ismerkedés szépségét, különböző nemzetiségű és dán barátok szerzését. A gimnázium után sokan hallgatnak néhány hónapig népfőiskolát, de a népfőiskola az élethosszig tartó tanulásnak is fontos bázisa.
Néhány adat és érdekesség:
A vellingi volkskøle 1992-ben indult 86 gyerekkel.
Ma 115 gyerkőc tanul az iskolában és 12 tanár van.
-A gyerekek bent az iskolában mezítláb/zokniban rohangálnak, nincs cipőzés..
-Rendkívül tágas az egész épület, világos, hatalmas ablakok és roppant barátságos
-Hatalmas udvaruk van: focipálya, kosárpálya, teniszpálya, játszótér, nagy sakktábla nagy bábukkal, ugrálóvár, bunker, üreges csúszda, bunker:)
-Mozgássérült (motoros(!!)) felvonó a lépcső mellett.
-Az első osztályban önarcképek körben a falon (gyerekrajz) és alatta a nevük és születési dátumuk; szintén az elsőben az ajtóra/falra lényeg, hogy szem előtt legyen a napi órarend ki van ragasztva; 25 elsős van most
-Sajátos oktatási módszerekkel dolgoznak.
# sokat vannak együtt a különböző korosztályok, ami által segíthetik egymást, és mindegyik korosztály számára tanulást jelent; be together (!)
# 5-8osztály külön blokkban van ;kis csoportokban dolgoznak lap topokon (üdv a XXI.században!)mindenféle korosztály keveredik ezekben a kis csoportokban. Feladat az adott témát kidolgozni és egy kis power pointos bemutatót készíteni a társaiknak amit péntekenkétn szoktak előadni, illetve van "open scolday / saturday" amikoris délelőtt (9.00-12.30) van suli, de ez azt jelenti, hogy ekkor a szülőknek ill akik jönnek még, prezentálják munkájukat. Jelenleg futó munkáltok pl.: Gill Gates, Elvis, Einstein...stb- Az oktatás lényege a "work together"; "help eacheather!"
-Morningassambly utáni trening time lényege, hogy csoportokban összeülnek és arról beszélnek ami nehéz, hogy hogyan lehetne megérteni, gyakorolnak..stb pl. matek, dán
-Az iskola 75%-os állami támogatásban részesül, a többit a szülők adják
- A tantárgyak lényegében megvannak, amik egy normál iskolában, csak az út más, ahogy megtanítják. Élményszerű tanításra törekednek, nem arra, hogy tömjük meg szegény gyerek agyát mindenféle adattal, valóban gyakorlatiasabb, de...
Vannak érvek és ellenérvek a rendszerrel kapcsolatban: Legyen marha okos a gyerek, vagy legyen gyakorlatias és boldoguljon a világban, de kevesebb műveltséggel.
Délután a nagyobbakat látogattuk meg: Efterskole-ba 15-18 év között kerülnek a diákok 1 évre (van ahol 2 év) hogy kitalálja mit akar magával kezdeni. Aztán ha letelt az idő mehet gimiben, vagy ahova akar:)
-bentlakásos, olyan mint a mienk, csak kicsibe.
-Nagyon tetszik, hogy minden reggel reggeli előtt kötelező sétát kell tenniük ez kb 65m-es táv, nem vésze. Feltöltődnek oxigénnel, felébrednek és megjön az étvágyuk a reggelihez (máris jól indul a napjuk). Este szintán kötelező sétával zárul (számon tartják, ki lógja el!!) ez picit hosszabb de egyáltalán nem fárasztó. Mi is legyalogoltuk a 2,5 km-t a fjord mellett.
Néhány adat:
#14-15 tanár
#130 diák
#2 ágyas szobák vannak
# NO ALKOHOL!
#NO SMOKING!
Nekem a kicsik sulija jobban tetszett..ez a kamaszos hely túl modern volt és a színek hidegek volt..amúgy tök jó hely!!:)
Szerda délelőtt kertben dolgoztunk, mi egy kis bunkert építünk vesszőkből. Az egész kúp alakú indán sátorhoz hasonló, a gyerkőcök szeretnek ide bújni. Le kellett szedni az elrohadj ágakat (lecsupaszítottuk, csak a tartóágak maradtak) és elkezdtük újra rakni az oldalát egy új technikát alkalmazva. Munkánk során az időjárás roppant szeszélyes volt, hol szakadt az eső és 2perc múlva sütött a Nap vagy fújt a szél..ez a három váltakozott ill tetszés szerint kombinálódott.:)
Délután hajókázni mentünk, a konyhás nénink férje meghívott minket egy fjordi kb 2 órás hajókázásra. Fantasztikus volt! Kikötöttünk a túlparton, sétáltunk egy picit aztán jöttünk is vissza, épp időben, megúsztuk a vihart:)
Este dán óra illetve utána szolid magyaros buli magyar zenékkel, magyar csokival!!!
Csütörtök délelőtt dán nyelvóra, délután hajókázni mentünk, a konyhás nénink férje meghívott minket egy fjordi kb 2 órás hajókázásra. Fantasztikus volt! Kikötöttünk a túlparton, sétáltunk egy picit aztán jöttünk is vissza, épp időben, megúsztuk a vihart:) Este ismét csak szolid buli, időtöltés.
Csütörtök délelőtt dán nyelvóra, délután hajókázni mentünk, a konyhás nénink férje meghívott minket egy fjordi kb 2 órás hajókázásra. Fantasztikus volt! Kikötöttünk a túlparton, sétáltunk egy picit aztán jöttünk is vissza, épp időben, megúsztuk a vihart:) Este ismét csak szolid buli, időtöltés.
Pénteken irány Koppenhága!!!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése